Skip to content

למטפלים ואנשי סיוע

איך להפנות מטופל אליכם?
באתר מופיעים פרטים ליצירת קשר אותם ניתן להעביר למטופל. אם המטופל מעוניין בליווי של חבר או חברה בפגישתו הראשונה, עליו לבקש זאת מהמתנדב בקו המידע.

האם SA פוגעת בטיפול פרטני?
לא. SA אינה ‘מתחרה’ בטיפול. זוהי תכנית רוחנית להחלמה ממה שאנו מכנים ‘מחלת ההתמכרות’, וככזו אין לה שום עמדה לגבי טיפולים שונים. רבים מבין חברי SA מטופלים במסגרות שונות ובשיטות טיפול מגוונות בנוסף להשתתפותם ב’סקסוהוליסטים אנונימיים’.

איך להזמין חברי SA לשאת דברים בפני המטופלים במוסד בו אני עובד?
כחלק מעבודת הצעד השנים-עשר, אנו מקיימים לעיתים מפגשי היכרות עם קבוצות של אנשי סיוע וטיפול (עובדים סוציאליים, רופאים, פסיכיאטרים ועוד) בה אנו מציגים את תכנית SA, משתפים בסיפור אישי של מכור מחלים אחד או יותר, ועונים על שאלות. אנו מקיימים גם מפגשי היכרות הפתוחים לקהל הרחב. אם ברצונך לקיים מפגש כזה במקום בו אתה עובד, או להפנות אחרים לקבלת מידע, ניתן ליצור קשר עם ועדת המידע לציבור של SA (פרטי הוועדה בסוף העמוד).

האם SA מתאים למטופל שלי?
אנחנו מאמינים שרק האדם עצמו יכול לדעת אם הוא מתאים. מנסיוננו הרב, למדנו שקשה לקבוע מראש למי זה מתאים – מעיד על כך המגוון העצום של סוגי האנשים החברים בתוכנית שלנו. אנו מציעים שתתנו למטופל את ההזדמנות לבחון זאת עבור עצמו.

האם הפגישות בתשלום?
ההשתתפות בפגישות SA אינה עולה דבר. עם זאת, ברוח מסורת שבע, בכל פגישה החברים והחברות מתבקשים לתרום תרומה חופשית בהתאם ליכולתם ולרצונם. תרומות מסורת שבע מיועדות עבור שכר דירה, קניית ספרות עבור הקבוצה, כיבוד וכיוצא בזה. תרומה סטנדרטית בישראל נעה בין שניים לחמישה-עשר שקלים.

מה קורה בפגישת SA?
לכל קבוצה יש ‘אופי’ משלה וחופש ליצור מבנה משלה לפגישה. חלק גדול מהפגישות נפתחות בקריאה של קטעים קצרים המסבירים בקצרה מי אנחנו, וב’הצהרת ימי ניקיון’ בה חברים מצהירים על תקופות התנזרות משימוש במין ובתאווה. רוב הפגישה מוקדש לפי סוג הפגישה לקריאה בספרות ושיתופים בקשר לקריאה (קבוצת קריאה בספרות); ללימוד ותרגול של שנים-עשר הצעדים (קבוצת צעדים); לשיתופים על נושא נבחר (קבוצת נושא); לשמיעת מסר מחבר מחלים (קבוצת מסר); לציוני דרך או לשיתופים חופשיים. רוב הפגישות בישראל אורכות כשעה. בארץ מתקיימות גם פגישות באנגלית, ופגישות לנשים בלבד ולגברים בלבד.

האם בSA יש אנשי מקצוע?
SA היא קבוצה שמבוססת על עזרת מכור למכור. היא אינה מעסיקה אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, רופאים וכדומה.

מה ההבדל בין פגישות SA לפגישות פתוחות?
רוב פגישות SA מיועדות לסקסוהוליסטים בלבד או לאלה החושבים שאולי יש להם בעיית תאווה. פגישות מסוג זה מעניקות אווירה של ביטחון, דיסקרטיות והזדהות עבור הסקסוהוליסטים. פגישה פתוחה לציבור כשמה כן היא – פתוחה לכל מי שרוצה להשתתף. המטרה העיקרית של פגישות אלו היא לאפשר לאנשי מקצוע, בני משפחה ואנשים מהציבור הרחב להכיר את ‘סקסוהוליסטים אנונימיים’. פגישה פתוחה מתקיימת פעם בחודש, וניתן לקבל את פרטיה בפנייה לוועדת מידע לציבור.

האם אתם עושים הבחנות בין סוגי תאווה?
חד משמעית לא! ב-SA יש אנשים שהשתמשו במין ובתאווה בדרכים רבות ושונות. אנו חלוקים זה מזה בביטויי התמכרותנו, אולם לא משנה באילו כמויות ואופנים השתמשנו, מצאנו כי הבעיה שעומדת בבסיסם של הדברים היא בעיה משותפת לכולנו, ואנו מתאחדים סביב פתרון משותף.

לאיזה סוג אוכלוסייה זה מתאים, באילו גילאים?
בSA חברים גברים ונשים מכל הגילאים (החל מגיל 18) ומכל סוגי האוכלוסייה ללא שום הבחנות: רווקים ונשואים, צעירים ומבוגרים, חברי דתות שונות וחילוניים. אנו ממוקדים במסר ההחלמה ולא בזהות המשתתפים.
האם גם מי שלא בטוח שהוא מכור יכול לבוא?
בהחלט. אנו מזמינים גם את מי שלא בטוח שיש לו בעיה לבוא, לשמוע ולהחליט עבור עצמו אם הוא מכור.

שלום רב! אנו שמחים על העניין שאתם מגלים ב-אס איי ישראל )להלן אס איי )ומציעים שתקדישו כמה דקות לקרוא אודותינו. חוברת זו היא חלון צר אל עבר עולמם של המכורים למין ולתאווה – הסקסוהוליסטים.


חוברת זו הופקה בידי ועדת מידע לציבור של אס איי ישראל והיא עשויה להוות עבורכם משאב נוסף בבואכם להגיש עזרה למכור. אנחנו מחפשים להעמיק ולחזק את הקשר שלנו עם הקהילה הטיפולית בישראל ואנו מקבלים בשמחה הערות והצעות, אלה מסייעות לנו בהשגת מטרתנו המשותפת – לעזור לסקסוהוליסטים שעדיין סובלים.


מדי יום אנו פוגשים אנשים הסובלים מהתמכרות למין ולתאווה. התמכרות זו פוגעת בחייהם ובחיי קרוביהם, ומשפיעה לרעה על מערכות היחסים של המכור, על מצבו הרגשי ועל תפקודו. אנחנו רוצים להגיע לחברינו אלה שעדיין סובלים ולהכיר להם את בשורת ההתפכחות המינית שעבדה עבורנו.
לנו ולאנשי הקהילה הטיפולית שנמצאים במגע עם סקסוהוליסטים או עם קרוביהם מטרה משותפת: לעזור לסקסוהוליסטים להחלים ולנהל חיים בריאים. בכפוף לשתים-עשרה המסורות שלנו (המסורות הן כללי יסוד שנוסחו במטרה לשמור על אחדות החברותא ועל טובת הפרט והכלל ב-אס איי) חוברת זו נועדה לשאת את מסר התקווה וההחלמה לסקסוהוליסטים שעדיין סובלים, תוך שמירה על אחדותנו ומבלי להיכנס לדעות לא לנו.


בחוברת זו תמצאו מידע כללי על תכנית שנים-עשר הצעדים של אס איי , דרכי התקשרות והפניית מטופלים אלינו, ותשובות לשאלות נפוצות. אם אתם או מישהו שאתם מכירים סובלים מחשיבה מינית אובססיבית ומהתנהגות מינית כפייתית, אנחנו כאן בשבילכם.


אנו סקסוהוליסטים אנונימיים מצאנו פתרון שעובד. רקע היסטורי תופעת ההתמכרות עתיקה כימיה של האנושות. את המכורים נהגו לנדות מן החברה, ולהתייחס אליהם כאל משוגעים חסרי תקווה או אחוזי דיבוק. סוגיית הסיוע לאנשים סובלים אלה תמיד הייתה מאתגרת.


בשנת 1935 ביל ווילסון – אלכוהוליסט בהחלמה, הושיט יד לעזרת אלכוהוליסט אחר, והחברותא של אלכוהוליסטים אנונימיים (איי איי)נולדה. ווילסון החלים באמצעות ביצוע של סדרת צעדים פשוטים. הוא חווה בעקבות כך התעוררות רוחנית ששמרה אותו מפוכח מאז ועד מותו. שיתוף ניסיונו, כוחו ותקוותו הוליד חברותא הולכת וגדלה של אנשים בעלי ניסיון זהה, של התפכחות ושל שיבה לחיים כתוצאה מביצוע צעדים פשוטים אלו. על בסיס ניסיונה והצלחתה של איי איי ,נוסדו עשרות חברותות נוספות של שנים-עשר צעדים, במענה למגוון סוגים של התמכרויות.


בנוסף לתכניות המיועדות למכורים קמו חברותות לבני זוג או קרובי משפחתם של אלו, המבוססות גם הן על שנים-עשר הצעדים. אס איי החלה את דרכה בשנות השבעים בסימי וואלי שבקליפורניה, כשאדם שסבל מהתמכרות למין החל ליישם את אותם העקרונות המופיעים בשנים-עשר הצעדים של איי איי ,ומצא אותם יעילים בטיפול בהתמכרותו.


משם צמחה ‘סקסוהוליסטים אנונימיים’, ומאז מסייעת לאלפי סקסוהוליסטים וסקסוהוליסטיות להחלים מהתמכרותם. קבוצות של סקסוהוליסטים אנונימיים קיימות בישראל משנת 1995.
בתחילה, הפעילות בקבוצות התבצעה באנגלית בלבד. שנתיים לאחר מכן, תורגם לעברית הספר “סקסוהוליסטים אנונימיים” על ידי חברים מהקבוצות, ופעולה זו הביאה לקידום התפתחות הקבוצות בעברית. כיום מתקיימות בישראל כשמונים קבוצות בכל רחבי הארץ, רובן בעברית.
בשנים האחרונות הקבוצות בישראל התאחדו לחברותא אחת, עם מספר וועדות ארציות, כנסים אזוריים וארציים, וכנסים למטפלים ואנשי סיוע.
בשנת 2014 אירחה החברותא בישראל את הכנס העולמי של אס איי , בהשתתפות חברים מכל העולם. בישראל רוב משמעותי של הקבוצות האתניות והדתיות מיוצגות בין חברי אס איי.


כשהתארגנות אס איי ארצית מגיעה לרמת בגרות מסוימת, חבריה בדרך כלל משקפים את המגוון או ההומוגניות שבתרבות המקומית. למרות שאין אס איי תכנית דתית, רוב החברים בישראל מזדהים עם מסורת דתית כלשהי, אבל גם חברים חילונים או חסרי דת מוצאים את מקומם ב-אס איי ומצליחים להחלים בהישענות על “כוח עליון” כפי שהם מבינים אותו. על ‘סקסוהוליסטים אנונימיים’ ‘סקסוהוליסטים אנונימיים’ היא חברותא של גברים ונשים החולקים אלה עם אלו את ניסיונם, כוחם ותקוותם במטרה לפתור את בעייתם המשותפת ולעזור לאחרים להחלים. הדרישה היחידה לחברות היא רצון להפסיק להתאוות ולהיות מפוכח מינית. אין ב-אס איי תשלומי חובה או דמי חבר; אנו מממנים את עצמנו באמצעות תרומותינו .


אס איי אינה משויכת לשום כת, דת, פוליטיקה, ארגון או מוסד; אינה מעוניינת להיכנס לשום מחלוק ואינה תומכת או מתנגדת לשום עניין. אס איי היא ארגון שלא למטרות רווח. מטרתנו העיקרית היא לעזור זה לזה להשיג מפוכחות מינית (הגדרת המפוכחות המינית ב-אס איי היא הימנעות ממין של המכור/ה עם עצמו/ה וקיום יחסים עם שותפים שאינם בן/בת זוגו) וניצחון גובר והולך על התאווה. הדלתות שלנו פתוחות לכל מכור/ה שרוצה להחלים ללא קשר לגיל, גזע, זהות מינית, תפיסת עולם, אמונה דתית או העדר אמונה. אס איי אינה מביעה עמדה – בעד או נגד – בנושאים אזרחיים, חברתיים, רפואיים, חוקיים או דתיים. כך, היא אינה נוקטת עמדה בנושאים הקשורים ליתרונות או לחסרונות בריאותיים של האוננות; מוסריות הפורנוגרפיה וחוקיותה; עמדות מוסריות ביחס ליחסי מין ולאוננות, בתוך הנישואים ומחוצה להם; וכיוצא בזה. לב התכנית היא דרך חיים המבוססת על עזרת מכור למכור והמכוונת להשגת חוויה רוחנית חיונית. זו מושגת על ידי יישום העקרונות הרוחניים ודרכי הפעולה כפי שמופיעים בשנים-עשר הצעדים.


מיהו ה’סקסוהוליסט’? אנחנו יכולים לדבר רק בשם עצמנו. ניתן להבין את האופי הייחודי של ‘סקסוהוליסטים אנונימיים’ באופן הטוב ביותר לפי המונח שאנו מכנים “הסקסוהוליסט”. הסקסוהוליסט הוציא את עצמו מכל הקשר של טוב ורע. הוא או היא איבדו שליטה, אין להם יותר את הכוח לבחור והם אינם חופשיים להפסיק. התאווה הפכה להתמכרות. המצב שלנו הוא כמו של האלכוהוליסט שאינו מסוגל לסבול יותר אלכוהול וחייב להפסיק לשתות לחלוטין, אולם הוא לכוד ואינו יכול להפסיק.


כך זה עם הסקסוהוליסט, או עם שיכור המין, אשר אינו יכול לסבול תאווה יותר אולם אינו יכול להפסיק. כך, עבור הסקסוהוליסט, כל סוג של מין עם עצמו/ה או עם שותפים שאינם אשתו/בעלה הוא ממכר והרסני באופן הולך ומחמיר. אנו רואים גם שתאווה היא הכוח המניע מאחורי מימוש הדחף המיני הכפייתי שלנו, ומפוכחות אמיתית כוללת ניצחון גובר והולך על התאווה. מסקנות אלו נכפו עלינו בכור ההיתוך של החוויות וההחלמה שלנו; אין לנו כל ברירה אחרת. אולם מצאנו שקבלת עובדות אלו היא המפתח לחופש מאושר ושמח שאחרת לא היינו יכולים להכיר לעולם.


זה ירתיע ואמור להרתיע מתעניינים רבים אשר מודים באובססיה או בכפייתיות מינית אך פשוט רוצים לשלוט בה וליהנות ממנה, כפי שהאלכוהוליסט רוצה לשלוט בשתייה וליהנות ממנה. עד שלא נדחפנו לנקודה של ייאוש, עד שבאמת רצינו לעצור אך לא יכולנו, לא התמסרנו לתוכנית החלמה זו. סקסוהוליסטים אנונימיים נועד לאלה שיודעים שאין להם כל ברירה אחרת חוץ מלהפסיק, וטובתם האישית הברורה חייבת לומר להם כך.


על התוכנית תכנית אס איי היא תכנית פשוטה אך לא קלה. היא דורשת הקפדה, כנות בלתי מתפשרת, פתיחות דעת ונכונות. שלושת העמודים שעליהם היא עומדת הם החברותא (השתתפות במפגשים קבוצתיים ושמירה על קשר עם חברים) ,הצעדים (עבודה והתקדמות אישית בהדרכת ספונסר) והשירות, (מילוי תפקידי שירות לטובת החברותא ולטובת נשיאת המסר לסקסוהוליסט הסובל).

החבר החדש המועמד להצטרף נפגש פעם אחת עם שני חברים ותיקים שמסבירים לו כיצד הדבר פועל. לרוב הם יספרו לו את סיפורם, ישמעו ממנו את שלו ויבחנו יחד איתו אם תכנית אס איי מתאימה עבורו. לאחר מכן הוא מוזמן לבוא לקבוצה למפגש מיוחד המוקדש לו לפי הנוהל של קבלת חבר חדש.
בדרך כלל ממליצים לחבר החדש להשתתף בשישה מפגשים לפני שיחליט האם הוא רוצה להצטרף לחברותא או לא. בזמן זה יבחן האם הוא מזדהה עם הבעיה והאם הוא רוצה ומוכן להיעזר בפתרון. לאחר מכן הוא מוזמן למצוא לעצמו ספונסר מבין החברים הזמינים (המלצת התכנית היא שגברים ידריכו גברים ונשים תדרכנה נשים).


הספונסר אינו מטפל, גם לא מדריך רוחני. הוא חבר תכנית מפוכח ומנוסה יותר שמעביר את מה שקיבל הלאה. הספונסר מדריך את החבר החדש בעבודת הצעדים ומסייע לו לבצע אותה באמצעות שיחות טלפוניות ומפגשים אישיים. עבודת הספונסר היא חלק מעבודת הצעד השנים-עשר שלו, שעבורה לעולם אין לשלם כסף.


דרך עבודת הצעדים, החבר לומד לפנות לכוח גדול ממנו לעזרה; הוא מתרגל וויתור על אנוכיות, ריכוז עצמי, פחד, רגשות שליליים ופעולה על פגמי אופי; הוא מוצא חיבור לאלוהים כפי שהוא מבין אותו; הוא מכפר כמיטב יכולתו על עוולות שעשה, ומושיט את ידו לעזרה לאנשים אחרים. החבר מתחיל לחוות חוויה רוחנית שמשחררת אותו מהכורח להשתמש במין ובתאווה.


זהו אורח חיים חדש שבו הוא שוב יכול להישיר מבט אל המציאות כפי שהיא, להתמודד איתה בהצלחה ולזכות בשלווה ובחיבור. כך הוא מגלה את יופי המפוכחות ואת טעם החיים. בשלב מסוים, תוך התייעצות עם הספונסר, החבר יכול להתחיל להיות ספונסר בעצמו וכך להעביר את המסר לסקסוהוליסט שעדיין סובל. ברגע שהוא משיג זמן מפוכחות מינימלי, החבר רשאי ומוזמן למלא תפקידי שירות בחברותא. השירות יכול להינתן ברמות שונות – בקבוצת הבית, באינטרגרופ )התאחדות כלל הקבוצות באזור מסוים(, בוועדות ארציות וכדומה